Corsica Cristiana : chì avvene ?
U puntu di vista di : Gaston Pietri
Da u 30 ghjugnu, à u 4 lugliu di u 2001 s'hè tenutu in Corti
un cullocchiu d'una grande qualità nant'à u tema "
Corsica Cristiana ". A vigiglia di l'apertura di stu cullocciu, à
u museu di Corti, hè stata inaugurata una rimarchevule espusizione
chì cumprende più di 200 opere, chì testimunieghjanu
di l'eredità critiana di a Corsica. A filosufia di st'iniziativa
passiunante hè quella di a Corsica decisa più chè
mai à ricunnosce i sò eredi. Ùn hè micca ben
intesu a Corsica chì averrebbi fattu marchja in daretu, s'ellu
ci vulia à redige u statutu di i diritti fundamentali, dinanzu
à a mentione di sta "lascita religiosa" chì avia
stunatu u Guvernu francese à u mumentu di a redazzione di u statutu
europeu. Ghjè stu passatu ghjustappuntu chì face ciò
chè no simu. Di stu passatu, nè simu liberi di fanne ciò
chè noi nè vulimu. Si pone a quistione inevitabile : chì
avvene ?
Ùn pudimu lascià à i soli muesi e vistighe di u nostru
passatu. I participanti à u cullocchiu " Corsica Cristiana
" anu manifestatu, in una muzione, a vuluntà di megliurà
e cundizioni di cunservazione, di prutezzione è di messa in valore
di stu riccu patrimoniu. E minaccie sò stali chì ci vulia
à dì à alta voce quantu serrebbi gravissimu, a deteriurazione,
è a dilapidazione.
U nostru raportu cù a storia
Ci vole à sapè chì a nostra epica, in Corsica cum'è
in altrò hè sottuposta da a tentazione di venerà
sempre più, à traversu i musei, un passatu ch'ella ùn
ricunnosce più. Ghjè u nostru raportu cù a Storia
chì hè in causa.
A Corsica hè stata cristiana o nò ?
Ben intesu ci vole à risponde di sì, tantu a simbiosi hè
stretta trà a chjesa è a sucietà. E testimunianze
sò numerose i custumi chì stu passatu ci hà l'asciatu
portanu l'impronte evidente d'un mischju - chì a storia di u Mediterraniu
spiega benissimu - d'autentica fede cristiana è di qualchì
remanente indeniabile d'una religiosità pagana. Ghjè difficile
di risponde, si l'usi è i custumi eranu prufundamente cristiani
? Ciò chì ghjè sicura hè chì a mente
cullettiva ùn sfughjiva micca u ghjudicamentu di u Vangellu. In
u 1848 u vescu Xavier-Raphaël Casanelli-D'Istria cunsacrava una lettera
pasturale à a dramatica situazione di a vindetta, ùn esitava
à dinunzià " e vindette private susistuite à
a vindetta publica ", mandò à i so cumpatriotti corsi
a chjama urgente di Paulu à i Cristiani di e prime cummunità
: " ùn ti lascià mai vince da u male, ma sie vincitore
di u male da u bè ! ". Parechje croci sò erette à
l'entre di i paesi cum'è Linguizetta, Guagnu, Calcatoghju, è
d'altri, chì testimunieghjanu di e ricunciliazioni publiche intervenute
s'annate custì, à u termine di missioni paruchjale.
A chjesa à mezu paese
A Corsica ghjè cristiana o nò?
Quì, esitu à risponde pusitivamente, per via chì
a quistione hè posta à u prisente. Ghjè ciò
chì ogni Corsu s'hà d'esperienza, hè impussibile
quì di fà astrazzione, qualessa sia l'opinione ch'ellu si
prufessa, di l'impronte lasciate nant'à e manere d'esprimesi, nant'à
l'organizazione stessa di u spaziu è di u tempu, da quindeci seculi
di cristianisimu. U nostru paisaghju hè bella chè capita
hè un paisaghju cristianu. Ancu, si in listessu tempu, ogni Corsu
sà, s'ellu riflette nant'à e caratteritiche di a sucietà
muderna, ch'ellu ùn hè più pussibile d'esse naturalmente
cristianu per via di u ghjocu d'un'appartenanza à un'urigine. E
giovane generazioni à ci facenu vede chjaramente ogni ghjornu.
U stabilimentu-chjesa essendu à u centru di u paese. A Chjesa,
à u sensu d'instituzione ecclesiale, ùn hè più
à u centru di a vita suciale, di qualchì segnu di cunsiderazione
chì sianu ufficialmente ingirati i rispunsevuli. Ùn hè
micca à un sistemu religiosu chì a sucietà ricorre
per truvà i simbuli è l'urigine di a so leghjitimità.
In i paesi d'Occidente, stu fenomenu si chjama a secularizazione. In ellu
stessu stu cuntestu ùn hè micca una catastrofa. Vatanicu
II hà ricunnisciutu una " ghjusta autonomia di e realità
terrestre ". Ghjè nant'à d'altre strade chì
anticamente, una sucietà pò riscuntrà u spiritu di
u Vangellu. Nunda hè persu. Nè menu à vuluntà
d'evangelizà di novu. O ancu a necessità d'evangelizà
rialaccendu un raportu vivu cù u passatu, tantu hè vera
ciò ch'ellu dice Paul Valéry : " la véritable
tradition dans les grandes choses, c'est de retrouver l'esprit qui a fait
ces choses mais en ferait d'autres en d'autres temps ". Ùn
bastarrebbi di ritene cum'è indicatore di vitalità cristiana,
i soli chiffri di a pratica religiosa, vale à dì a frequentazione
regulare di l'assemblea liturgiche. U cunstattu ci scuragiscerrebbi. A
frequentazione di i zitelli à u catechisimu, ci facenu vede una
prupurzione d'omi è di donne chì diventati adulti seranu
senza iniziazione cristiana. In listessu tempu, d'altri segni indicanu
un'attesa. U pelegrinagiu di i giovani Corsi à Assise, à
u mese di lugliu scorsu, hè statu un successu, allora chì
a prupurzione di l'elevi di secondu ciclu (da a seconda à a terminale)
chì frequentanu tuttu l'annu i scontri di cappellaneria sculare
hè insignifichente. Cunversazioni fattesi fora da a chjesa intendenu
aspirazioni etiche è religiose chì nunda al di fora ùn
lascia suppone. Bisogna à fà un sforzu d'imaginazione chì
ci cunducerrebbi versu d'altre strade. A cunservazione - à suppone
ch'ella sia pussibile - ci purterrebbi, à un contrasensu.
In cerca di radiche
À un'epica duve l'evuluzioni crescenu à una vitezza sprupusitata,
è nurmale vistu a mudernità, di circà e so radiche.
Ghjè tandu chì a Chjesa si vede assegnà a tacca di
guardiana di e tradizioni. Una Chjesa chì ùn averrebi cunsiderazioni
chè per via di " l'utilità suciale ", risicheghja
di dà di Diu a falsa imagine d'un Diu utile. E ancu un'utilità
appreziata à l'una di e preferenze ch'elle sianu sentimentali,
o socio-pulitiche. Pattu à offende, ci vole à dì
chì Diu ùn face micca parte di l'ordine di l'utile. À
valore in sè. Stu messagiu tale chì Cristu l'à incarnatu,
hà ben intesu un'impattu suciale. Cristiani, credimu chì
st'ultime sò umanizante. Ùn pudimu avè per scopu
di guarantì per e vie di stu messagiu qualchì intrapresa
ch'ella sia, suciale, culturale, identitaria. Appartene à l'omu
di l'ucalizanne à fecundità. L'anziani à modu soiu
n'anu fattu u sperimentu. À noi altri di reinizialla à contu
nostru. Serrebbi à sola manera di lasciacci inspirà lealemente
da i nostri quindeci anni di cristianisimu.
A Corsica terra di fede
Dui mila anni di cristianismu in Corsica sò dinù dui
mila anni di storia d'un isula, è di e so cumunità, à
traversu a religione senza discuntinutà, senza schisimi, nè
eresie. Una religione stampa in ogni individuu di sta terra, ch'ellu sia
credente o nò. Una religione prisente in u paisagiu, in e cità,
in i paesi, nant'à e strade, in i cimiterii, è in ogni casa.
Pè a prima volta grazia à l'espusizione urganizata da u
museu di Corti, a Corsica ramenta sti vinti seculi di storia, impastata
di religione cristiana à traversu duie centu opere uriginale, chì
pruvenenu principalmente da e chjese di l'isula, ma dinù da musei
francesi è strangeri.
Parochje, cunfraterne, è campanile tanti ornanenti in u paisagiu
di i paesi, di e ville ; croci, cappelle, custruzzioni edificate u longu
di e strade di a muntagnera. U tempu d'un sguardu, d'una meditazione.
Ghjè ben intesu à l'arte sacru ch'omu deve ste realizazioni
artichetturale è artistiche è più dilicate. U paisagiu,
ch'ellu sia quellu di a cità, o quellu di u paese porta l'impronte
di a prisenza di a chjesa. St'iniziativa riveste un caratteru ecceziunale,
per via di a qualità è di e numerose opere esposte. L'urganizatori
anu fattu una selezzione minuziosa di l'ogetti di u patrimoniu di e chjese,
di i cunventi, di l'oratorii, ancu in a Cità di u Vaticanu, di
u Statu talianu, di u Museu di u Louvre, di Brescia, di i Musei Granet
d' Ecchsi in Pruvenza di l'Annunziada à Saint Tropez, è
ben intesu di u Musesu di a Corsica in Corti. Un parcorsu cronologicu,
urganizatu in trè periode mette in valore a richezza di stù
patrimoniu religiosu, artichetturale è artisticu : " A Corsica
à u core di u primu cristianismu méditerranenu " ;
" A Corsica puntificale, Pisa è Genuva " ; " A Corsica
in a Francia ". I ducumenti paleocristiani occupanu una piazza impurtante
grazia à e principale scuperte nant'à i siti di Sagone è
di Mariana (musaiche, sculture, ogetti in ossu, lampane à oliu
),
duve i veschi catolichi, esiliati da i rè Vandali, avianu stabilitu
versu u Vesimu seculu i primi abitaculi cristiani, rimpazzati à
u XIIesimu seculu da magnifiche chjese rumane d'un'architettura à
influenza lumbarda è tuscana.
A fine di u Medievu, è u principiu di l'epuca muderna vedenu afflue
un'abbundanza di decori è d'ogetti di devuzione in i lochi di cultu.
Sculture nant'à marmaru, è avoriu (cum'è u crucifissu
di Calvi), venuti d'Italia pè i più ricchi santuarii, pitture
à l'affrescu chì coprenu l'asside d'una decina di cappelle
in Corsica Suprana, cum'è quella di Santa Maria Assunta in u Boziu.
Ste pitture testimunieghjanu d'un intensa attività religiosa è
artistica, esempiu a preziosa Vergine à a chjarasgia, attribuuta
à Sano di Pietro, cunservata à u Museu d'Aleria hè
chì appartene à u cunventu d'Alisgiani. À u XVesimu
seculu e relazioni strette chì si sò stabilite trà
l'artisti, in favore di i grandi attelli è e cumande favulose,
tuttu què face ch'ellu hè difficiule d'attribuì un'urigine
stilistica precisa di l'opere pinte. A cunfluenza di i grandi centri artistichi,
a Scola corsa di l'epuca strana apprisce, mischjata d'influenze è
di sperienze. Pittori corsi anu frequentatu artisti venuti da diversi
orizonti, principalmente quelli di l'Italia, ma dinù francesi.
Una multitudine di statue pupuleghjanu e chjese di a Corsica scelte frà
i principali temi iconografichi, rendenu contu di a diversità,
è di l'interessu di ste sculture, attribuite à attelli o
maestri cunnisciuti, particularmente taliani. Certe sculture in marmaru,
d'urigine taliana sò a scopre : u magnificu tabernaculu di Santa
Maria Magiore di Bunifaziu (1465), u suntuosu tumbinu di u vescu Agostino
Saluzzi in Lavasina (1744), u battezimu di Ghjesù Cristu, di u
XVIIesimu seculu di a catedrale di Bastia. L'elementu uriginale di a statuaria
religiosa di l'isula sò e statue poste nant'à i cataletti
purtati in prucessiò. Opere d'un'espressività smisurata,
è di grande qualità, chì mette in evidenza l'intensità
dramatica. Cuncepite per illustrà cù forza l'esteriurizazione
di u sentimentu religiosu in e ceremonie cullettive. A traversu i seculi
l'orificeria sacra scambia, non soladimente di stile ma dinù in
e topolugie di i diffenti ogetti, chì cù u tempu s'adattanu
à i novi riti. In quant'à l'ex-voto, cumuventi è
spetaculari, custituiscenu testimunianze uniche di a fede pupulare, è
di u cultura marittima.
Infine, l'espusizione mette in valore a richezza di u patrimoniu religiosu
corsu, aspessu scunnisciutu, chì hà marcatu a Corsica di
e so impronte. Durante seculi, u cristianismu hà avutu un'influenza
nant'à è mentalità, a vita publica è suciale,
e pratiche culturale, è a creazione musicale.
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