· I fochi di Natale
Sì u focu di a san Ghjuvà si mantene,
u focu di Natale, assai vivu in i paesi è e
cità à l'iniziu di u seculu, ùn si face
quasi più per via di u spupulamentu di l'internu, di
l'individualismu. È ancu i fochi di caminu si facenu
scarsi.
U focu natalescu in piazza
I fochi di Natale avvampavanu e piazze à
e chjese. Eranu tamante fucaracce chì devianu brusgià
durante a notte a più longa di l'annu ma dinù
sin'à Capu d'annu mentre chì i fochi di a San
Ghjuvà duranu pocu.
I fochi (di Natale è di a San Ghjuvà), ceremunie
precristiane piazzate à l'estremi di u ciclu, sò
cumplementari. Focu cumunitariu, ma à l'incuntariu
di u focu di a San Ghjuvà, u focu di Natale ùn
era micca beneditu da u prete.
Ci
vulia assai legnu, ghjera l'affare di tutti. A racolta di
u legnu cuminciava à l'iniziu di dicembre. Ghjovi,
dumenica è dopu à a scola, i zitelli andavanu
à cercà parechji ceppi. Per i lochi induve u
legnu ùn era micca diviziosu, si pigliava u legnu per
tutti i mezi. In l'Isula, ci vulìa à badà
tuttu ciò chì era di legnu ! In Calvi, u focu
era fattu cù e vechje barche, in Calinzana chjamanu
" feux de rien " i fochi di Calvi. In Aiacciu, si
facianu trè fochi : piazza di a citadella, piazza Foch
è annantu à a Piazzetta. In Balagna, u focu
di Natale ghjovava à pulì l'oliveti è
à sbarazzassi di i ceppi brusgiati dopu l'incendiu
di u 1956.
U focu era una vera custruzzione, affare di spezialisti, e
vechje portavanu i carchi di legnu, eranu messi à modu
speciale, perchè u focu devia brusgià da u bassu
è micca da u capu, ùn devia esse troppu vicinu
à a chjesa dinù. L'apertura di a cappanella
si facìa sempre à a tramuntana. Cusì
u focu era fattu à modu precisu, si chjama u capile
in Ascu o a capanella in Pioghjula.
A sera nanz'à a messa di mezzanotte, si picciava focu,
ghjera una meraviglia per i zitelli. Dunque, era un focu tamantu,
u fucaracciu cum'ellu si dice in Carbuccia, alimentatu
da i giovani di u paese, scampannavanu dinù.
Quallandi,
l'altri paesi eranu circundati da stu lume rossu, u lume di
Natale. Ogni paese vulia fà u più grande focu,
u più bellu, u più abbagliante è di sicuru
ogni paese pensava chì u so focu era u più grande
di l'isula !
Nanzu d'entre in a chjesa, chì era ghjacciata, a ghjente
andava à scaldassi vicinu à u focu. Parechje
volte, durante a messa, a ghjente surtia di chjesa per andà
à scaldassi, l'omi ch'ùn andavanu à a
messa stavanu in giru à u focu. Dopu à a messa,
tutt'ugnunu pigliava un tizzone, in Carbuccia stu pezzu di
legnu era per accende u focu di Natale in casa è in
Peri era messu in un tufone di muru, per a prutezzione di
a casa, ritu magicu chì si ritrova dinù in certe
tinute di e muntagne di Haute Saône per luttà
contr'à l'ochju neru.
L'omi stavanu in giru à u focu è cantavanu una
parte di a notte. Mumentu unicu pè amparà l'arte
di predì u tempu. Quandu a notte era quasi finita,
chì u ghjornu devia spuntà, i pastori fighjavanu
e volute di fume chì collavanu in celu. Induvinavanu
u tempu di l'annu o e " tendenze " meteorologiche
maiò : annu piuvosu, seccu, freddu, ventosu
si dicìa ch'ellu si guardava i signali.
U focu devìa durà sin'à Capu d'annu,
quandu ellu era in cendere, a ghjente venia à cercà
i segni chì eranu interpretati : presaghji boni
o gattivi. E cendere avìanu un putere profilacticu
: strughjianu i pidochji, assicuravanu a fertilità
di a terra cum'è quella di u focu di a San Ghjuvà.
U cunfocu, u ceppu di Natale
U ceppu di Natale, u capifocu,
u capiceppu, u natalecciu, u rochju di Natale, u muzziconu,
tante parolle per indicà u ceppu " assai grossu
è abbastanza longu " chì hè l'anima
di u focu famigliale di Natale.
Di regula, hè un ceppone di leccia tagliatu pocu fà,
chì ogni babbu di famiglia andava à cercà
è era brusgiatu a sera di Natale. In Corsica Suttana,
si mettia, in più di u ceppu di Natale, un ceppu per
ogni membru di a famiglia. In Santa Lucia di Mercuriu, ùn
si parla d'un solu ceppu ma di quattru natalecci per mantene
u focu trè o quattru ghjorni, in Petretu dui capiceppi
(u babbu è a mamma). Si facenu torna qualchì
gestu rituale in a Gravona o in certe famiglie Aiaccine o
Bastiacce : si dà à manghja à u ceppu
di Natale ! U ghjornu nanzu à Natale, ghjè cun
piacè chì a ghjente lampa annantu à u
ceppu qualchì cuchjarata di suppa. Quì, avemu
un gestu simbolicu : " dà à magnà
à u Bambineddu ". Offerte cù preghere
ma dinù l'enumerazione di i nomi di tutti i membri
di a famiglia. Perchè Natale era una festa induve a
famiglia pigliava a so forza per l'annu novu, in l'addunita
di e generazioni in giru à u babbu di famiglia, maestru
di a ceremunia. I morti sò assuciati à i vivi
per via d'una preghera :
" eiu vi pregu, animi santi.
Eiu vi pregu à tutti
Seti stati com'è noi
Si vinarà com'è voi altri
Chì Diu vi dia pace è riposu
In u santu Paradisu
È cusì sia ! "