U fracassu ceremuniale
I giuvanotti s'approntanu à e "chjocche", u vanghigliacciu
ceremuniale di l'uffiziu (u passiu) di dopu meziornu di i marcuri,
ghjovi è vennari. Un vanghigliacciu ceremuniale muderatu è
intermittente hè accettatu da a liturgia, secondu un usu assai
anticu, in ricordu, secondu ciò chì si dice, di i fidi di
Roma rifugiati in e Catacombe. Cumincia cù u segnu di l'ufficiante,
è si prulungheghja cù a spinta di l'ultima di e quindeci
candele purtate da u candelare triangulare di legnu, piazzatu à
mezu à u coru. Solu u legnu serebbi permessu per fà u rimore,
fora di tuttu ciò chì puderebbi ricurdà e campane,
per fedeltà à u ritu rumanu.
In fatti, giuvanotti accumpagnati da i nostri genitori, eramu
autorizati à piglià una mazzetta di legnu per pichjà
annant'à a panca, quandu u prete dava u signale. Ma l'uffiziu si
passava poche volte in una disciplina severa. U fracassu assurdante sbuccava
ogni tantu nant'à l'interruzzione di a ceremunia, o à a
finiscenda à porte chjuse, dopu l'esclusione di i sgaiuffi da i
vechji. L'autorità ùn eranu mai chjamate. Eccu un fattu,
racoltu da Van Gennep : Versu a fine di u XIXesimu seculu, u brigadieru
di a gendarmeria di Fuzzà era mortu durante a so intervenzione
dumandata da u prete. Ùn si spiega forse micca solu da a cunvinzione
chì u vanghigliacciu di e Tenebre custituisce un'elementu di a
ceremunia, tintu d'un caratteru religiosu, è ch'ùn deve
esse interdettu.
Ind'è noi, stu rimusciu rimurosu ùn avia u scopu di "
tumbà i ghjudei " ma di ricurdà e scene è prudighji
chì anu accumpagnatu u Cristu di Pilate à u Calvariu. Usu
sputicamente religiosu chì s'apparenteghja à altre manifestazione
pupulare di i seculi andati, è ch'ùn cuntene nisunu penseru
sacrileghju nè inghjuliosu. Aghju in mente stu vechjettu assai
praticante, cantore chì si tenia trà i giuvanotti mentre
l'uffiziu cù a scusa di curalli, è chì, imperturbabile,
in e stonde interdette, sapìa aduprà e so labbre cum'è
un fischju stridente, è ci dicia cù appena indignazione
cum'è s'ella era noi : "Alò, basta o zitè!".
A natura offria à i sgaiuffi, tuttu ciò ch'ellu ci vulia
per urganizà una "rea tramenda", un fracassu spaventosu.
I pastori eranu i principali artigiani è furnidori di sti strumenti
rimurosi è varii, ma l'elevi eranu degni di i maestri ! L'elementi
maiò si truvavanu annant'à i castagni in suchju. D'un fustu
teneru, di vinti centimetri, si caccia a buchja cum'è un manicottu,
senza rompela, cù una rutazione di u polzu. Ottenimu allora :
- A
petaghjola, u strumentu u più semplice. Lungura variabile
è grussura di u ditucciu à pocu pressu. À un'estremità,
annant'à qualchì centimetrui, a buchja hè arrunzicata,
di manera à ùn lascià sole e fibre lisce chì,
sciacciate, facenu uffiziu di linguetta vibratoria.
- A fischiulella, più longa, è di a grussura di
u ditone. Trafuratu di trè tufoni è cù un sboccu
liberu, in sbieccu, e labbre di l'esecutore servenu di linguetta doppia.
- A cialamella o cialambella, appena più grande, cù
parechji tufoni, ma cù un sboccu in arcu di chjerchju sciacciatu
fattu in un pezzu di legnu di u fustu.
- A
tromba, pò avè una lungura d'un metru. Cù una
rama di a grussura d'un bracciu, a buchja hè cacciata intatta,
dopu esse tagliata in spirale. Imbucinata annant'à ella in forma
di conu allungatu, è mantenuta da qualchì punta di scopa
secca. Aduprata cum'è una conca marina (u culombu), a
tromba emette un sonu putente è prufondu cum'è ellu.
Ma u spiritu inventivu di i zitelli ùn piantava quì. A
tromba è u culombu, chì participavanu à i vanghigliacci,
eranu rinfurzate da i "rimurini", cum'è e curnette,
ottenute cù e corne di boie o di capra, più o menu largamente
aperte in a punta. I zitelli fabricavanu piccule petaghjole cù
tutti i fusti ciotti freschi, code di cipolle, fusti di misticciu.
Ci era dinù fischjetti di tutte e mamme, u scopu era di emette
i soni i più striduleghji cù e dite piazzate trà
e labbre, in ancinu o in angulu acutu, à l'usu i pastori. Ma ghjè
cù i chjoppuli di terra cotta, vistiche abundenti di stuvigli sciappati,
chì si facia u fischiu di conca, assai efficace. A materia
era travagliata cù un strufinime annant'à una petra per
dalli una forma meza-circulare di dui o trè centimetri di diametru
annant'à un centimetru di grussura. Un picculu tufone era truvellatu
da una parte à l'altra u centru, è stu tufone era richjappu
da una fine crepa laterale, tufonata in u sensu di a lungura annant'à
a corda di l'arcu. Più u fischiu di conca era chjucu, megliu
era dissimulatu in a bocca, è e so qualità ùn eranu
affittate sì, di sicuru, l'orifizii eranu praticati di manera cunvenevule.
Infine, sì e taccule (Niolu), e sampugne (Santa Maria
Sicchè) eranu ignurate, faciamu un usu perfettu di e ragane, più
o menu grande, cum'è dapertuttu in Corsica. Ste ragane è
raganette, sò state signalate in Petra di Verde. U principiu
era assai semplice. Un manicu dirittu, guarnitu d'una rota dintata chì
face chjuccà, cù una rotazione secca, una linguetta flessìbile
di legnu seccu. Parechji vechji curuli di filu è a canna secca
eranu una materia diviziosa per a fabricazione di st'ogetti, fora di ciò
chì si pudìa truvà in u cumerciu. In quant'à
u raganone, ci era solu un esempiariu, appartenia à a chjesa,
è rimpiazzava e campane mute.
Un travagliu da Petru-Ghjuvanni Bresciani
(Testu uriginale di Simon Jean Vinciguerra,
esciutu in francese in a rivista culturale " U Muntese " Nu
110, 1966)
(Ritratti di Anghjula Ghjiseppa Bresciani Paoli)
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